SEPPÄLÄN TARINA – MUOTIELÄMYKSIÄ VUODESTA 1930

Seppälä on ainutlaatuinen muodin suomalainen tarina, jonka perinteet ulottuvat pitkälle historiaan. Kaiken taustalla on Edvard Seppälän ajatus muodin tarjoamisesta kaikille siitä nauttiville — omalla tyylillä, edelläkäyvästi ja edullisesti.

1930 Kaikki alkoi Edvard Seppälän perustettua Vaatetus- ja Lyhyttavaraliike Velj. Seppälän Kouvolan Kymintehtaalle. Edvard tunnettiin hyvästä maustaan – liike oli erikoistunut herrain vaatetukseen ja tyylikkäisiin asusteisiin. Muotiyritys laajeni nopeasti, sillä nuoren yrittäjän periaatteisiin kuului jatkuva eteenpäin meneminen. Vuonna 1934 Seppälällä oli liikkeet myös Voikkaalla ja Myllykoskella.

1940-luvun lopulla Edvardin puoliso, Elvi Seppälä, tuli mukaan yritystoimintaan ja liikkeen valikoima laajeni naisten vaatetukseen, päällysvaatteisiin ja miesten pukuihin. Kaikki liikkeessä myytävät tuotteet hankittiin Suomesta. Seppälätunnettiin hienona, uusinta uutta tarjoavana liikkeenä jo varhain. Sillä oli edelläkävijän tunnusmerkit: ennakkoluuloton, uutta luova tapa toimia ja halu tehdä asioita ensimmäisenä.

1950 Seppälä Oy täytti 20 vuotta. Aikuisten naisten vaatteisiin erikoistunut sisarliike Kymetär avattiin Kouvolaan vuonna 1957. Edvard Seppälän kuoltua 1958 muotiliikkeiden johtoon siirtyi Elvi Seppälä.

Ensimmäinen liike avattiin Kouvolaan 1930.

1960-luvun lopulla Edvard ja Elvi Seppälän jälkeläiset Hannu Seppälä ja Liisa Lipsanen astuivat yrityksen johtoon. Seppälän aikaansa edellä oleva tyyli vahvistui entisestään, sillä kosmopoliittiset nuoret Seppälät ymmärsivät muodin logiikan tuodessaan Pariisin ja Lontoon muoti-ilmiöt sekä uudenlaisen nuorisokulttuurin virtaukset Suomeen.

1970-luvun alussa avattiin ensimmäinen myymälä Helsinkiin. 70-luvulla aloitettiin myös omien mallistojen suunnittelu ja vaatteiden ostaminen Aasiasta. Oman suunnittelun käynnistäminen oli askel kohti muotitaloa ja seuraavien vuosikymmenien aikana Seppälässä nähtiin tulkinnat muotimaailman ajankohtaisimmista linjoista kuten Yves Saint Laurentin safarimuodista, denimistä, futurotyylistä ja voimapukeutumisesta. Muotitalo laajentui voimakkaasti 70-80-luvulla ja uusia myymälöitä avattiin ympäri Suomea.

Ensimmäinen Helsingin myymälä avattiin Kaisaniemeen 1970.

Liisa Lipsanen astui veljensä kanssa yrityksen johtoon 1960-luvulla.

1980 Seppälä aloitti postimyynnin ensimmäisenä vaateyrityksenä Suomessa. Kansainvälistyminen lähti käyntiin kun ensimmäinen Saksan myymälä avattiin Hannoveriin 80-luvun alussa. Vuonna 1988 Seppälästä tuli osa Stockmann-konsernia.

1990-luvulla myymälöiden määrä kaksinkertaistui ja laajentuminen Viroon alkoi ensimmäisen Tallinnan myymälän avauksella 1996.

2000-luvulla Seppälän dynaaminen kasvu Suomessa ja Suomen ulkopuolella jatkuu.

Tänään Seppälä on kansainvälinen, muodin vivahteita omalla tyylillään tulkitseva muotitalo, jonka kampanjoissa esiintyvät Oman Elämänsä Supermallit ja joka nostaa esiin omia suunnittelijoitaan. Pitkän menestyksen kulmakiviä ovat olleet jatkuva uudistuminen ja vahva suunnitteluosaaminen. Seppälällä on yli 220 myymälää Suomessa, Venäjällä, Virossa, Latviassa ja Liettuassa ja se valmistuttaa noin 19 miljoonaa tuotetta vuodessa.

Seppälä on Suomen laajin muotiketju ja myymälöitä löytyy kaikista isoimmista kaupungeista.

Lähde: Seppälä Oman Elämänsä Muotitalo, Pia Sievinen. Seppälä Oy ja Werner Söderström Osakeyhtiö 2010.